Fékolaj és szerepe a jármű biztonságában
A fékolaj vagy fékfolyadék bármely jármű fékrendszerének egyik alapvető eleme. Szerepe a fékpedálról a fékekre ható erő átvitelében van, így a jármű megáll, amikor erre van szükség.
A jármű biztonsági mechanizmusának ilyen fontos eleme gyakran észrevétlen marad, de mi megpróbáljuk feltárni a fékrendszer fontosságát, típusait és karbantartását, hogy a fékrendszer a lehető legjobban működjön.
Tartalomjegyzék:
Mi az a fékolaj?
A fékfolyadék alapvetően egy hidraulikus folyadék, amelyet a járművek fékrendszerében használnak. A fékfolyadékot a főfékhengerben tárolják, és úgy működik, hogy a fékpedálról a fék alkatrészeire, például a féknyergekre vagy a kerékhengerekre továbbítja az erőt. Ez a folyadék nagyon fontos a jármű megállásához szükséges nyomás létrehozásához. Megfelelő folyadék nélkül a fékrendszer meghibásodna, ami veszélyeztetné a jármű biztonságát.

A fékrendszerhez használt folyadéknak meg kell felelnie a megállapított szabványoknak, figyelembe véve, hogy minden folyadéknak szélsőséges körülmények között kell működnie. A fék az üzemszerű használat során rendkívül magas hőmérsékletet érhet el, ezért a fékrendszerekben használt folyadékoknak akkor is hatékonyaknak kell lenniük, amikor ilyen igénybevételnek vannak kitéve.
A fékfolyadék típusai
A fékrendszerekben többféle folyadékot használnak, amelyek mindegyike egy adott követelménynek felel meg. A leggyakoribb típusok a DOT (Department of Transportation) folyadékok, amelyeket kémiai összetételük és forráspontjuk alapján osztályoznak. A fő típusok közé tartozik a DOT 3, DOT 4, DOT 5 és DOT 5.1, amelyek mindegyike eltérő tulajdonságokkal rendelkezik.
A DOT 3 egy glikol alapú folyadék, viszonylag alacsony forrásponttal, így a legtöbb mindennapos, extrém fékezési igénybevételt nem támasztó járművekben használható.
A DOT 4 szintén glikolt használ, de magasabb forráspontja van, mint a DOT 3-nak, így jobb a teljesítményű vagy gyakran nehéz terheket szállító járművek számára.
A DOT 5 szilikonalapú, és olyan járművekben használják, amelyek nagy nedvességállóságú és stabil folyadékot igényelnek. Kevésbé elterjedt, és általában klasszikus autókban vagy néhány speciális katonai felhasználásra használják.
A DOT 5.1 a DOT 4 változata, de még magasabb forrásponttal rendelkezik, ezáltal jobb teljesítményt nyújt a nagy teljesítményű járművek és a nagy igénybevételnek kitett rendszerek számára.
Létezik ásványolaj alapú fékolaj is, amelyet egyes európai járműveknél használnak. Ez a típus azonban kevésbé elterjedt, és nem keverhető glikol alapú folyadékokkal, mivel azok nem kompatibilisek.
Miért olyan fontos a fékfolyadék
A fékfolyadék több okból is fontos. Először is biztosítja a fékrendszer hatékony működését azáltal, hogy fenntartja a fékek működéséhez szükséges hidraulikus nyomást. Megfelelő folyadékszint vagy működő folyadék nélkül a jármű fékereje csökkenhet, ami nem biztonságos vezetési körülményekhez vezethet.
A fékfolyadék emellett döntő szerepet játszik a fékrendszer épségének hosszú távú fenntartásában. A levegőből nedvességet vesz fel, ami csökkentheti a forráspontját. Ezért kell rendszeresen cserélni a fékfolyadékot. A fékolajban lévő nedvesség korrózióhoz vezethet a fékalkatrészekben, és a „fékfakadás” néven ismert jelenséget eredményezheti, amikor a fékek felmelegedve kevésbé reagálnak.