Gyors tények a hóláncokról
Téli körülmények között rémálom lehet a vezetés, ha a jeges utak, a nagy havazás vagy a csúszós felületek komoly veszélyeket rejtenek magukban. A hóláncok vagy gumiláncok bizonyítottan felbecsülhetetlen értékű eszköznek bizonyultak, és a jármű tapadásának fokozására szolgálnak, amikor a hegyvidéki területeken vagy a havas városok távoli régióiban kell biztonsággal navigálni.
Bár a legtöbben tudják, hogy mik ezek a láncok, sok olyan ismeretlen tény van róluk, amelyek segíthetnek jobban megérteni a téli vezetés alapvető fontosságú elemeit. Ez a cikk több szempontból is megvizsgálja a gumiláncokat https://www.withcar.hu/, például a típusukat, a megfelelő használatukat és a kevésbé ismert szempontokat, amelyek nagy különbséget jelenthetnek a havas úton való vezetés során.
Tartalomjegyzék:
Mik azok a hóláncok?
A hólánc, más néven gumilánc vagy téli gumiabroncslánc, egy fém láncszemekből álló, egymásba illeszkedő eszköz, amely az autó gumiabroncsa köré kerül. A láncok lehetővé teszik, hogy a gumiabroncsok jó tapadást kapjanak az olyan csúszós utakon és körülmények között, mint a havas vagy jeges; így az ember biztonságban marad a havas úton, mivel nem csúszik meg. Ezt úgy érik el, hogy a súrlódás érdekében beleássák magukat a jégbe vagy a hóba, így javítva a jármű feletti irányítást.

Hogyan működnek a gumiláncok?
A gumiláncok a jeges felületen való további tapadás révén fokozzák a tapadást. Ha egy gumiabroncs elkezd kipörögni, gyakran nem tud nagy tapadást elérni a hóban vagy jégen, ami csúszáshoz vezet. A hóláncok úgy segítenek, hogy ténylegesen beleássák magukat a gumiabroncs alatti jégbe és hóba, hogy a súlyt elosszák a felületen, és így kevesebbet csússzanak. Maguk a láncok úgy viselkednek, mint egy „fogsor”, beleharapnak a felületbe, így némi stabilitást és irányíthatóságot biztosítanak.
A gumiláncok típusai
Nem minden gumilánc egyforma. És fontos, hogy olyan típust válasszon, amely megfelel az autójának és az útviszonyoknak, amelyeken közlekedni fog. Az alábbiakban a gumiláncok típusait ismertetjük; mindegyiknek más-más a felhasználási területe:
1. Szabványos láncszemláncok
Valószínűleg ez a legrégebbi hólánc. Acélból készült láncszemekből áll. A láncszemes láncok általában gyémánt vagy létra alakzatban futnak, nagy súrlódást, tapadást biztosítva mély hóban és jeges felületen.
2. Kábeles láncok
A kábelláncok olyan járműveknél jók, ahol a gumiabroncs és a kerékagy között minimális a távolság. A kábelláncoknál a fém láncszemek helyett acélkábeleket használnak. Bár nem nyújtanak akkora tapadást, mint a hagyományos láncok, de könnyű hóban és kevésbé szigorú körülmények között jól használhatóak.

3. Spirál láncok
Ez a fajta lánc folyamatos spirálban tekeredik a gumiabroncs köré. A hagyományos láncszemes láncokhoz képest sokkal simább futást biztosít, de kevésbé agresszív tapadást biztosít. Ezek a legjobbak a könnyű hóban vagy olyan vezetők számára, akiknek nincs szükségük a maximális tapadásra.
4. Gyémánt mintás láncok
A gumiláncok leggyakrabban ebben a népszerű mintázatban kaphatók, gyémánt alakúak, hogy az erő egyenletesebben oszoljon el a gumiabroncsban. Ezzel javul a kezelhetőség, csökken a láncok kopása, és javul a tapadás mindkét irányban: előre és hátrafelé is.
5. Automatikus láncok
Ezeket a láncokat úgy tervezték, hogy automatikusan, kézi szerelés nélkül telepíthetők legyenek. Ideálisak azon járművezetők számára, akik gyakran közlekednek hegyvidéki területeken, és szeretnék elkerülni a láncok kézi felszerelésének fáradalmait.
6. Hó zokni
Az újabb technológiájú hó zoknik valójában textilborítások, amelyek a gumiabroncsot egyfajta tekercseléssel veszik körül. Elméletileg nem tekinthetők a hagyományos lánccsalád részének, bár könnyű hóesés esetén elegendőek lehetnek. Bár kiváló tapadást biztosítanak, hosszú távon semmiképpen sem hasonlíthatók a régimódi hagyományos láncokhoz.

Kevésbé ismert dolgok a gumiláncokról
Bár a legtöbb járművezető tudja, hogy a hóláncokat a téli vezetés során a gumiabroncsokra szerelik fel, számos kevéssé ismert tény van, amelyek segíthetnek megérteni, hogyan működnek és hogyan lehet a legjobban használni őket.
1. A gumiláncok nem csak hó esetén használhatók
Bár a gumiabroncsokra szerelt láncokat a havas időjárási körülmények jellemzik, más körülmények között is használhatók, például heves esőben vagy jégen. A lánchatás a jármű gumiabroncsai és bármilyen csúszós felület közötti súrlódás növelését jelenti.
Ez a hatás nagyon hasznos lehet a biztonságos vezetés szempontjából, még akkor is, ha a körülmények nedvesek, hó nélkül, ahol a felületek csúszósak, de nem jegesek. Valójában gyakran használják őket hegyvidéki régiókban, ahol a jeges utak még friss hó hiányában is gyakoriak.
2. Nem minden autót lehet megfelelően használni a gumiláncokkal
Nagyon fontos lenne ellenőrizni a jármű távolságát a gumiláncok vásárlásához. Sokan, különösen az alacsony szabad térrel rendelkező, földi autós modellek vagy az AWD-rendszerrel rendelkező egységek gyakran nem rendelkeznek elegendő szabad térrel az adott kerékjáratokban, amelyek alkalmasak a láncok elhelyezésére.
Mindenképpen olvassa el a járművének kézikönyvét, hogy megtudja, engedélyezett-e a láncok használata, és milyen típust kell használni az autójában. Egyes gyártók még utasításokat is adhatnak a láncok megfelelő felszereléséhez.
3. A kerékláncok bizonyos területeken illegálisak lehetnek
Egyes helyeken jogszabály tiltja az ilyen láncok használatát, különösen az autópályákon vagy olyan területeken, ahol nagy sebesség várható, vagy ahol a láncok használata esetén az utak károsodhatnak.
Ahol a keréklánc használata kötelező, ott csak szükség esetén szabad láncot felszerelni. Az utazónak utazás előtt meg kell győződnie arról, hogy egy adott helyen milyen előírások vannak érvényben, mivel az egyes régiókban eltérőek.
4. A kerékláncok károsítják az utakat
A gumiláncok néha hasznosabbak lehetnek a súrlódás biztosítására a csúszós területeken, de szörnyű útkárokat okoznak, amint felolvad, és a láncszemek lyukakat vájnak az utak felületébe, ami növeli a kopást. Ez volt a fő oka annak, hogy különböző országok vagy országrészek úthasználati korlátozásokat léptetnek életbe, előírva a járművezetőknek, hogy csak meghatározott utakon használjanak láncot, vagy korlátozva a megengedett lánctípusokat, hogy csökkentsék az utak károsodását.
5. A kerékláncokat megfelelően kell felszerelni
A láncok talán legfontosabb szempontja a megfelelő felszerelés. A rosszul felszerelt láncok a gumiabroncsok sérüléséhez vezethetnek, vagy bizonyos vonóerőviszonyok mellett hatástalanok lehetnek. A legtöbb ember elsieti a szerelési folyamatot, és olyan hibákat követ el, amelyek később veszélyeztethetik a biztonságot.
Segítene, ha megtanulná a láncok felszerelését jóval azelőtt, hogy szükség lenne rájuk, száraz, ellenőrzött környezetben. A felszerelés során ügyeljen arra, hogy a hóláncok egyenletesen és egyenesen kerüljenek a gumiabroncs köré. Az egyenetlen láncok sérüléseket okozhatnak és csökkenthetik hatékonyságukat.